Even aan tafel met de wijkagent voor een goed gesprek bij de koffie, dat kan in de PUP!

Dinsdag 19 april jl is de eerste “Pop Up Wijkagent” gestart in de muziektent van het Oude Dorp in Blaricum, tot groot genoegen van VVD-Blaricum.

20160419 foto IMG_2041 knip-pupOnze burgemeester mevrouw Joan de Zwart-Bloch ging als eerste inwoner aan tafel bij de wijkagent. Fractievoorzitter van de VVD, Rosmarijn Boender, de initiatiefneemster van de “pup” gaf namens de VVD- Blaricum de wijkagenten een PUP-thermoskan voor koffie en PUP-trommel met koekjes, die niet mogen ontbreken bij een goed gesprek!

20160419 Foto IMG_2049- koffie-pup

Ook bij deze eerste pup ontstonden al geanimeerde gesprekken met onze wijkagenten Frank van Zanten en Peter Knap. Zelfs Powned kwam uitgebreid met ze in gesprek (zie youtube).

20160419 IMG_2072 foto pup agent met vvd20160419 foto IMG_2057- Pow pup

De “PUP” (pop up politiepost) zal wekelijks een paar uur opduiken, ergens in de gemeente: de ene week in het oude dorp, de andere week in De Bijvanck/ Blaricummer-meent. Dag/tijdstip/locatie worden via social media e.d. bekend gemaakt.

Begin 2015 werd duidelijk dat de gezamenlijke politiepost van Laren-Blaricum in Laren steeds minder aan dienstverlening voor onze inwoners kon bieden. Aangezien Blaricum zelf twee actieve wijkagenten heeft, leek het VVD-Blaricum een goed idee om deze agenten zelf pro-actief naar de inwoners van onze gemeente te laten komen. Dus niet alleen na een melding doelgericht op pad door het dorp, maar juist ontvankelijk voor het gewone gesprek op straat: de inwoners zijn tenslotte de oren en ogen van de wijkagenten.

Daartoe heeft VVD een motie ingediend tijdens de raadsvergadering in februari 2015. (klik op het plaatje om de motie te lezen)

20160419 foto IMG_4991.JPG pup-motie 17 feb 2015

Deze motie werd breed omarmd door de meeste fracties in de raad, dus onze burgemeester is aan de slag gegaan met de wijkagenten.

Kort geleden is aangekondigd daat de politiepost Laren-Blaricum per april (deze maand) nog slechts twee ochtenden in de week is opengesteld, dus de pop-up-wijkagent in Blaricum start op het juiste moment!

Houdt u voor de eerstvolgende pop-pup’s van onze wijkagenten aub de social media in de gaten van gemeente en politie Blaricum

(twitter @politieBlaricum)

Hoe het allemaal begon

Rosmarijn werd eind 2014 via Twitter geïnspireerd door een creatieve wijkagent in Rotterdam, Wilco Berenschot. Tijdens een persoonlijk telefoongesprek met hem werd het idee geboren voor de PUP in Blaricum.

Berenschot is in 2014 begonnen met zijn pop-up-politiepost (PUP), zowel buiten (aan klaptafeltje met twee stoelen en een kan koffie) als binnen, in leegstaande winkels of woningen die te koop staan bijvoorbeeld. Sinds de start eind 2014 heeft hij al in 11 verschillende panden gezeten, verdeeld over zijn wijk. Op elke pup-plek zit hij dagen, zelfs weken, met zijn eigen tafel, koffie en laptop.Daarnaast belt hij dagelijks met zijn broodtrommel aan bij een inwoner, om even te lunchen en tegelijkertijd te horen wat er zoal speelt in de wijk, “agent bijt hond” zogezegd.

Door deze creatieve wijkagent heeft de pop-up-politiepost al voor meerdere pup’s in Rotterdam gezorgd, maar ook in de rest van Nederland.

20160408 foto IMG_5002 pup rotterdam

Vrijdag 8 april jl heeft Rosmarijn persoonlijk een kijkje genomen in de PUP in Rotterdam. Het succes van de PUP zit in het feit dat de wijkagent laagdrempelig benaderbaar is. Jongeren die wat kwijt willen hoeven niet naar een politiebureau. Ook de oudere inwoners die zich zorgen maken over hun veiligheid lopen langs en kunnen met een kop koffie even hun verhaal kwijt of stoom afblazen. RB

20160408 foto IMG_5003 pup rotterdam